Tak wiem, trochę dziwnie brzmi to pytanie. Ale uderzmy się w pierś, czy aby sami tak dobrze znamy te przepisy?.
Myślę że warto przed każdym pierwszym rejsem w sezonie trochę je odkurzyć. Coraz częściej mamy sytuację, gdzie wypożyczający sprzęt wodny nie znają znaków i przepisów dotyczących akwenów wodnych. Wypożyczalnie w pogoni za pieniędzmi udostępniają sprzęt praktycznie każdemu człowiekowi z ulicy.
Bo przecież formalnie człowiek taki spełnia wymagania na sprzęt dozwolony bez uprawnień. Nie jestem odosobniony w opinii, że dla naszego wspólnego bezpieczeństwa już dawno powinno się zlikwidować możliwość wypożyczania łodzi motorowych i jachtów osobom bez patentów. Coraz częściej dochodzi na wodzie do sytuacji bardzo niebezpiecznych a ignorowanie narastających problemów nie jest najlepszym rozwiązaniem.
W tym artykule omówimy zasady ruchu żeglugowego na wodach śródlądowych.
Najistotniejszym kryterium z naszego punktu widzenia jest klasyfikacja odnosząca się do małych statków - tych o długości do 20 m. Stanowią one bowiem najliczniejszą a w przypadku jachtów śródlądowych motorowych i żaglowych naszą grupę docelową.
Kryterium wielkości jest bardzo istotne, gdyż pływając małym statkiem ustępujemy pierwszeństwa wszystkim innym statkom („dużym”, „pracującym”, „uprzywilejowanym”) za wyjątkiem tych poruszających się z dużą prędkością np. wodolotom.
To fundamentalna zasada która stoi ponad kolejnymi prawidłami drogi.
Kiedyś wpajano nam że musimy ustępować wszystkim którzy pracują na wodzie, to taki oczywiście skrót myślowy, ale dobrze oddający to prawidło. Trzeba też pamiętać że statki pasażerskie do 20 m jeśli przewożą więcej niż 12 osób są traktowane jak duże i musimy ustąpić im pierwszeństwa (są specjalnie oznakowane). Do tego dochodzą jeszcze promy i holowniki poniżej 20 m. Podobnie jak w ruchu drogowym mamy też do czynienia z pojazdami uprzywilejowanymi na sygnale którym ustępujemy pierwszeństwa.
Podsumowując, pamiętajmy ustępujemy pierwszeństwa dużym statkom (powyżej 20m), „pracującym” (statki pasażerskie, holowniki, promy, pchacze itd.) i „uprzywilejowanym” (Policja, WOPR i inne) oraz wszystkim innym jeśli wynika to z oznakowania na danym akwenie.
Teraz zasady które dotyczą nas i dużych w obrębie wspólnej klasyfikacji.
-
Pamiętaj! Jeśli masz pierwszeństwo nie zmieniasz kursu !!!
-
Pamiętaj! Na wodzie dla łodzi motorowych podobnie jak na lądzie dla samochodów obowiązuje ruch prawostronny i te same reguły !!!
-
Pamiętaj! W wąskich przejściach, na zakrętach, pod mostami, płynący „pod górę” szlaku żeglownego ustępują płynącym w „w dół” szlaku żeglownego !!!
-
Pamiętaj! obowiązuje zasada ograniczonego zaufania, ostatecznie ustępuj pomimo pierwszeństwa jeśli może dojść do kolizji !!!
-
Pamiętaj! Jeśli możesz ułatwiaj innym wyprzedzanie !!!
-
Pamiętaj! Jeśli wyprzedzasz płynąc jachtem pod żaglami inną żaglówkę zawsze rób to od strony nawietrznej zachowując odpowiedni odstęp !!!
-
Pamiętaj! Statek wchodzący do portu ustępuje wychodzącemu !!!
Krótka dygresja dotycząca kierunku szlaków na mazurach.
Na głównym szlaku mazurskim Pisz - Węgorzewo jeśli płyniemy w stronę Piszu to płyniemy „pod górę” ustępując tym którzy płyną do Węgorzewa. Szczególnie dotyczy to kanałów, gdzie występują przewężenia (mosty) oraz zakręty.
Małe statki mogą być napędzane:
-
siłą mięśni (kajaki, pontony, rowery wodne, łodzie wędkarskie itp.)
-
mechanicznie (napędzane różnego rodzaju silnikami w tym elektryczne)
-
żaglami (nie posiadające napędu mechanicznego)
-
żaglami i silnikiem - to najczęstsze rozwiązanie na jachtach turystycznych, ważne – jeśli płyniemy na obu jednocześnie jesteśmy traktowani jak statek o napędzie mechanicznym
Klasyfikacja ta ma istotne znaczenie jeśli chodzi pierwszeństwo na wodzie gdyż przekłada się bezpośrednio na zdolności manewrowe danej jednostki.
Mały statek płynący wyłącznie na żaglach ustępuje:
-
statkom „dużym”, „pracującym”, „uprzywilejowanym”
-
innemu żaglowemu jeśli płynie on prawym halsem a my płyniemy lewym halsem
-
innemu żaglowemu jeśli płynie on tym samym halsem ale „ostrzej” na wiatr
-
innemu małemu statkowi jeśli go wyprzedza (zawsze od nawietrznej)
-
innemu małemu statkowi idącemu prawą stroną głównego szlaku żeglownego
(nie ma gdzie uciec)
Mały statek o napędzie mechanicznym
lub żaglówka płynąca jednocześnie na żaglach i silniku ustępuje:
-
statkom „dużym”, „pracującym”, „uprzywilejowanym”
-
statkom żaglowym (płynącym wyłącznie na żaglach)
-
statkom napędzanym siłą mięśni (kajaki, pontony, rowery wodne itp.)
-
innym małym statkom mechanicznym idącym kursem kolizyjnym z naprzeciwka (obydwa statki skręcają w prawo by uniknąć kolizji)
-
innym małym statkom mechanicznym idącym kursem kolizyjnym z jego prawej strony (obowiązuje ruch prawostronny jak w ruchu drogowym)
-
innemu małemu statkowi idącemu prawą stroną głównego szlaku żeglownego
-
innemu małemu statkowi jeśli go wyprzedza (zachowaj odstęp)
Mały statek napędzany siłą mięśni (kajak, ponton, rower wodny itp.) ustępuje:
-
statkom „dużym”, „pracującym”, „uprzywilejowanym”
-
statkom żaglowym (płynącym wyłącznie na żaglach)
-
innym małym statkom napędzanym siłą mięśni idącym kursem kolizyjnym z naprzeciwka (obydwa statki skręcają w prawo by uniknąć kolizji)
-
innym małym statkom napędzanym siłą mięśni idącym kursem kolizyjnym z jego prawej strony (obowiązuje ruch prawostronny jak w ruchu drogowym)
-
innemu małemu statkowi idącemu prawą stroną głównego szlaku żeglownego
-
innemu małemu statkowi jeśli go wyprzedza
Statki poruszające się z dużą prędkością (wodoloty, poduszkowce inne z prędkością > 40km/h)
-
Ustępują wszystkim
![]()
Do zobaczenia wkrótce na szlaku WJM.
Ahoj!
